Menu

Petr Wittlich

The Death of the Image and an Inquiry into Analogy in Art History

Studie hledá možnost, jak dnes pozitivně hodnotit závěsný obraz, jehož "smrt" byla již vícekráte vyhlášena, a shledává, že se to dotýká obecné problematiky umělecké kreativity a jejího uchopení uměleckohistorickou teorií. Inspiruje se knihou Gillese Deleuze Logique de la sensation o Francisi Baconovi, nabízející pochopení hodnoty uměleckého obrazu jako dosažení "estetické analogie", produkující podobnost nepodobnými prostředky. Pojem analogie, vysoce hodnocený i současnou kognitivní vědou, může vytvořit most mezi paradigmatem klasického závěsného obrazu a současnou uměleckou praxí, která obraz decentruje a maximálně kontextualizuje. Také pro teorii a metodologii dějin umění může být užitečný, pokud na místo preferování lineární kauzality v konstruování vývojových řad nastoupí pohled, který uváží všechny modality ve využívání seriálně proporcionálních, strukturálních i "síťových" pojetí analogie pro interpretaci umění. Tak by se dějiny umění mohly vyhnout hrozícímu nebezpečí bezbřehého kontextualismu a obnovit smysl pro kulturní hodnotu, chápanou přitom i v její historické variabilitě.




Plný text v Digitální knihovně Akademie věd ČR:
https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:faeed1c0-9e5c-e3c5-361b-f90be88e0be4

PDF

< zpět