Časopis je zařazen v databázích Web of Science (ISI Web of Knowledge) | Scopus | EBSCO | ARTbibliographies Modern | Design and Applied Arts Index | European Science Foundation (European Index for the Humanities – ERIH)
Milena Bartlová
From which Vantage Points Does an Art Historian Look? The History of Central European Art and the Postcolonial Impulse
From which Vantage Points Does an Art Historian Look? The History of Central European Art and the Postcolonial Impulse
Vyzvaný diskusní příspěvek se zabývá definicí střední Evropy v dějinách umění a diskursem centra a periferie ve středoevropské uměleckohistorické tradici. Autorka se domnívá, že Matthew Rampley ve výchozím textu diskuse opomenul dostatečně důkladnou analýzu a dekonstrukci koloniálního a sebe-kolonizačního diskursu týkajícího se střední Evropy. S odkazem na práce Jana Białostockého, Jána Bakoše a Thomase DaCosty Kaufmanna zasazuje Rampleym kritizovanou studii Piotra Piotrowského do kontextu uměleckohistorické debaty osmdesátých let 20. století a zkoumá klíčové termíny, jako je „opožděný vývoj“. Diskutuje také s odmítnutím Piotrowského z důvodu přetrvávajícího hegelianismu a v této souvislosti navrhuje, že by bylo vhodné překonat intuitivní vymezování tématu centra a periferie a pracovat například s politicko-ekonomickou analýzou Immanuela Wallersteina či s aktuálními koncepty sociální geografie. Za stejně potřebnou pro další debatu považuje i hlubší analýzu účinků post-koloniálního impulsu, s nimiž přišel před dvěma desetiletími David Summers. Podstatné bude obrácení perspektivy agence vlivu (ve smyslu Michaela Baxandalla) stejně jako nová diskuse o kritériích kvality umění.
Kontakt na autora:
bartlova@vsup.cz
Plný text v Digitální knihovně Akademie věd ČR:
https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:ef895d68-b42f-48a1-9bbd-6788c6d80b09
< zpět