Jana Zapletalová
Fedele Raggi, Romanus Sculptor in Moravia
Soubor sedmnácti monumentálních kamenných soch dekorujících umělecky unikátní prostor sal terren Arcibiskupského zámku v Kroměříži poutá dlouhodobě pozornost historiků umění díky exkluzivnímu ikonografickému programu. Studie přináší zjištění o autorství dosud anonymních soch a interpretuje je zejména v kontextu sociálních vazeb komunity umělců od Luganského jezera a přilehlých oblastí migrujících v raném novověku napříč Evropou. Sochařský soubor vytvořil Fedele Raggi (kolem 1637– 1693), bratr významného sochaře a štukatéra římského baroka Antonia Raggiho (1624–1686). Jakkoli se rodina Raggiů v průběhu 17. století trvaleji usadila v Římě, pocházela z Vico Morcote na břehu Luganského jezera, a zůstala pevně spjata s touto komunitou. Díky různým souvislostem a indiciím je možné přítomnost Fedela Raggiho v Kroměříži vřadit do souřadnic struktur jedné z uměleckých sítí těchto migrujících mistrů, kteří pracovali pro olomouckého biskupa a knížete Karla z Lichtensteinu-Castelcorna (1624–1695). Text rovněž upozorňuje na možnou souvislost Raggiho působení v Kroměříži s Baldassarrem Fontanou. Tento štukatér z Chiassa byl totiž ve své tvorbě silně ovlivněn vedle Berniniho právě svým krajanem Antoniem Raggim, jehož velmi pravděpodobně osobně z Říma znal. Studie přináší veškeré známé informace o Fedelu Raggim včetně zjištění o podobně rozsáhém Fedelovi recentně atribuovaném souboru soch v Palazzo Crotta v Agordo. Podstatnou část studie tvoří kontextualizace Fedeleho aktivit v Kroměříži a zejména reflexe objednavatelských strategií biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna.
Kontakt na autora:
j.zapletalova@upol.cz
DOI: https://doi.org/10.54759/ART-2025-0103
< zpět