Menu

Kateřina Kubínová

Malby v kostele Panny Marie na Karlštejně před rokem 1898 na základě písemných a ikonografických pramenů

Studie se snaží na základě písemných i ikonografických pramenů zmapovat, co se dělo s malbami v karlštejnské kapli Panny Marie od rudolfinské přestavby hradu až do roku 1897 (restaurování Janem Heřmanem). Zásadní je zpráva zemských úředníků z roku 1599, která popsala provedené opravy. Tehdy byla velká část maleb zničena zbouráním severní příčky, vylámáním arkýře v jižní stěně a opravou stropu a střechy. Navíc malby byly tehdy zřejmě překryty vápenným nátěrem a přemalovány v mezích původních kontur. Další detailní informace se objevují až od konce 18. století, kdy díky domněnce, že se na Karlštejně jedná o olejomalby, vzrostl o hrad a jeho výzdobu zájem. Popisy karlštejnských interiérů se objevují v řadě dobových textů. Za zlomový lze pokládat text Aloise Primissera z roku 1824, který jako první identifikoval velkou část apokalyptických scén. O jeho text se opírala řada mladších autorů včetně např. Karla V. Zapa. Z textů se dovídáme mimo jiné o dvou výměnách stropu v kostele, při nichž byly malby poškozeny. K té první došlo mezi léty 1816–1819, kdy na ochranu památky nebylo vůbec dbáno, a k druhé v roce 1855, kdy byly malby zakryty nedostatečně. Zpráva Jana Erazima Vocela z roku 1857 obsahuje krom popisu škod i návrh, jak malby restaurovat. V polovině šedesátých let, kdy se rozhodovalo o opravě hradu, byl publikován emotivní popis Augusta Ambrose, který chtěl upozornit na katastrofální stav památky a pohnout odpovědné osoby k její opravě. V textu je zmíněn amatérský malíř Antonín Dobroslav Výšek, který na vlastní pěst již v padesátých letech 19. století čistil výjev s andělskými kůry a v letech šedesátých odkrýval středověké malby v okenní nice. Také vytvořil soubor nepříliš kvalitních kolorovaných kreseb zachycující karlštejnské malby. Mnohem přesnější jsou kresby, které vytvořil Carl Jobst při podrobném zaměření hradu v roce 1866, které vedl Josef Mocker. Ty celkem věrně reprodukují tehdejší stav maleb, a to včetně přesného udání rozměrů, barev a některých detailů.


Kontakt na autora:

kubinova@udu.cas.cz


DOI: https://doi.org/10.54759/ART-2025-0102



< zpět