Menu

Ulrich Fürst

The Abbey Church in Kladruby and the Cathedral Church in Regensburg — Modes of Early Modern Renewal in a Comparative Perspective

Článek srovnává dvě stavby, které obvykle nebývají navzájem spojovány, neboť jedna je považována především za významné dílo jihoněmecké katedrální gotiky a druhá za jedinečné dílo barokního génia. Obě stavby však v 17. a 18. století prošly radikálními přestavbami, z nichž některé se zásadně liší, jiné ale vykazují překvapivé paralely. To přináší zajímavé poznatky o způsobech uchovávání a transformace středověkých objektů. Myšlenka doplnit středověkou baziliku novodobou kupolí na tamburu v gotickém stylu je jejich hlavním pojítkem, přičemž je nutné analyzovat motivaci jednotlivých stavitelů a koncepci jednotlivých projektů. Rozdíly se týkají jak typologie (nový trojlistý závěr v Kladrubech), tak zacházení se starou stavební hmotou (provedení klenebních polí hlavní lodi v Řezně ve smyslu vitruviovské conformitas, barokně gotické klenby v Kladrubech vycházející z významných tuzemských pozdně gotických staveb). Dále jsou probrány i různé barevné varianty a kontroverzní otázka role kamenických tradic. Toto srovnání uvádí do širšího kontextu Jana Blažeje Santiniho, jenž je často pokládán za ojedinělý fenomén, a bavorsko-česká perspektiva otevírá poučné pohledy na srovnatelné stavební renovace v obou regionech. Procesuální charakter podobných renovací se projevuje také v zajímavých variacích. Rovněž je zřejmé, že v baroku se při využívání forem, které by dějiny stylu označily za středověké, často zohledňovaly ryze raně novověké kategorie, jako například memoria nebo conformitas.


Kontakt na autora:

ulrich.fuerst@lrz.uni-muenchen.de


DOI: https://doi.org/10.54759/ART-2025-0306



< zpět